Članovi Međunarodnog žirija za nagrade:
Sanja Rocco (predsjednica), Jianping He, Rick Poynor, Radovan Jenko i Vaughan Oliver.

Članovi Međunarodnog žirija za nagradu Zgraf Welcome:
Sanja Rocco (predsjednica), Jianping He, Rick Poynor, Radovan Jenko, Vaughan Oliver and Peng Peng.

Članovi žirija AICA:
Marko Golub, Boris Greiner, Sandra Križić Roban

 

Zgraf 12 Grand Prix
Đurek Nikola & Juza Marija ‘Balkan’ (Hrvatska / Croatia, 2012)

Opis:
‘Balkan type’ sistem je niz fontova koji dekodira latinicu i ćirilicu, tj. demistificira, depolitizira i pomiruje ih radi obrazovanja, tolerancije i prije svega komunikacije. Iako je Balkan ‘font’ u uobičajenom smislu, on se može koristiti za automatski prijevod hrvatske latinice u srpsku ćirilicu i obrnuto. Stoga, može se smatrati i kao obrazovni software. Kao i svi OpenType fontovi, Balkan se može proširiti na način da uključuje i ruski i makedonski i bugarski alfabet.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
‘Balkan type’ sistem nije značajan samo po strogoći i dubinskom proučavanju dvojne pismenosti te eleganciji ishoda, već ujedno počiva i na inspirativnoj edukativnoj vjeri u ideal skladne komunikacije među narodima.

Zgraf 1
Hamper studio (Vučić Ivana, Kaćunić J. Tomislav) ‘Refleksije vremena 1945 – 1955. / Reflections of Time 1945 – 1955’ (Hrvatska / Croatia, 2012)

Opis:
Vizualni identitet izložbe koja opisuje dekadu poslijeratne Jugoslavije—od završetka Drugog svjetskog rata do emitiranja prvog TV signala. Socrealističku ikonografiju prati ‘revolucionarni’ logotip izložbe, upotreba prepoznatljivog YU trikolora u diferenciranju 3 glavna poglavlja (povijest-umjetnost-društvo) ili pokazne vrpce knjige, parolaški tretman naslova zajedno s bogatom fotodokumentacijom toga vremena te serija ‘udarničkih’ plakata.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
Knjiga predstavlja vizualnu povijest izvrsnog standarda, a dizajneri su od slika kreirali pripovijesti vodeći veliku brigu o njihovom utjecaju i vrijednosti kao dokumentima. Oštroumni plakati savršeno odražavaju identitet i interese projekta.

Zgraf 2
Žvokelj Robert, DAK ‘ Slovensko industrijsko oblikovanje (serija—(a)ETA 80, (b) K67, (c) Tomos 4, (d) ESK PRO) / Slovenian Industrial Design (series—(a)ETA 80, (b) K67, (c) Tomos 4, (d) ESK PRO); Slovenija / Slovenia, 2012 – 2015)

Opis:
Teško je zamisliti vizualni identitet serije, ako se ne zna sadržaj cijele serije. Do sada (ove godine izabran je prijedlog za šestu u seriji) uspjeli smo predstaviti dvije komponente industrijskog dizajna—oblik i funkciju—za vrlo različite proizvode, kako u namjeni, obliku i veličini. Vrlo smo zadovoljni s arčićem od 10 maraka na kojem kontinuirani uzorak nagovara na treću komponentu industrijskog dizajna—serijska proizvodnja. Rad je osvojio prvu nagradu na otvorenom natječaju za poštanske marke iz Serije slovenskog industrijskog dizajna.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
Često se poštanskim markama obilježavaju naširoko poznata postignuća industrijskog dizajna neke nacije. Ova serija inteligentno kombinira višeslojnu prirodu masovne proizvodnje i modularni format arka poštanskih maraka.

Zgraf 2
Placement ⁄ Aubert Danielle, Cavar Lana, Chandani Natasha ‘ Thanks for the View, Mr. Mies’ (SAD, Hrvatska / USA, Croatia, 2012)

Opis:
Dizajnerice su gotovo dvije godine istraživale život stanovnika u naselju Lafayette Park koje je u Detroitu krajem 50-ih projektirao Mies Van Der Rohe. Od prikupljenog materijala uredile su knjigu koju su i dizajnirale, te ju potpuno završenu ponudile izdavaču. Svi suradnici na projektu stanovnici su naselja. U publikaciji se nalazi mix autorskih i amaterskih fotografija, memorabilije, te intervjui sa stanovnicima. Lana i Natasha privremeno su stanovale u Lafayette Parku dok Danielle tamo živi i danas.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
Dizajnerice su živjele u Lafayette Parku u Detroitu, a ova se osobna predanost i znanje iz prve ruke osjeća na svakoj stranici njihove čudesno temeljite vizualne taksonomije tog područja, od stanova do lokalnih ptičjih vrsta.

Zgraf Welcome
Peranović Martin ‘MINE / MINES’ (Hrvatska / Croatia, 2014.)

Opis:
Svrha mobilne aplikacije ‘MINE’ je upozoriti na visok stupanj rizičnosti kretanja u blizini minsko sumnjivih područja, informirati putem jasnih i lako dostupnih informacija o minski sumnjivim područjima te omogućiti planiranje kretanja na temelju tih informacija.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
Vrlo malo inicijativa u grafičkom dizajnu za sebe može reći da spašava živote. Jasnoća namjene ove mobilne aplikacije prikazana je lucidnim sučeljem koje se jednostavno koristi, a čitav je projekt predstavljen i objašnjen uz visok stupanj profesionalnosti.
ICO-D Excellence Award
Schmidt Buckwheat ‘series for bilježnica Povše tiskaru / series of notebooks for Povše printery’ (Slovenia / Slovenia, 2015/2016)

Opis:
Svrha ovih bilježnica je predstavljanje tradicionalnog poslovnog poklona kao uporabnog predmeta i kao mape raznolikih zanatskih i tehničkih sposobnosti. Sastoje se od papira različitih boja, težine, tekstura i motiva, perforiranih listova duž uveza i unutrašnjeg džepa na poleđini s 16 personaliziranih listova papira za pisanje s imenima klijenata.

Obrazloženje Međunarodnog žirija:
Promotivni materijali za Povše tiskaru su u ova bučna vremena primjer promišljenog, decentnog i elegantnog dizajna koji nam više šapuće, nego vrišti. U harmoničnom ritmu mijenjaju se slike i grafičke intervencije i uz sofisticiran izbor materijala zaokružuju cjelinu proizvoda, koji nije samo koristan, nego i estetski zavodljiv.

AICA / Nagrada Hrvatske sekcije Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA
Dražić Rafaela ‘ Nova umjetnost za novo društvo: traži se vaša nazočnost / New art for new society: your presence is requested’ (Hrvatska / Croatia, 2015)

Opis:
Radovi predstavljeni na velikoj izložbi u Muzeju suvremene umjetnosti Wroclaw predstavljaju dio zbirke MSU-a Zagreb koji su bili povezani s dvije važne izdavačke inicijative između 1968. i 1978.— časopisima ‘BIT international’ i ‘SPOT’—koje su bile sredstva razmjene i diseminacije ideja i vizualnih istraživanja. Katalog donosi preslike svakog od brojeva, izbor izloženih radova te materijale iz dokumentacijskih zbirki MSU-a.

Obrazloženje žirija HS AICA-e:
Rad koji nagrađujemo nalazi se u onom dijelu selekcije Zgrafa čija je kvaliteta već godinama na izuzetno visokoj razini i samim tim su i kriteriji njenog ocjenjivanja očekivano strogi. Gledajući izložbu pred nama čini nam se, naime, važnim istaknuti kako se upravo izdavaštvo, knjige i publikacije pokazuju kao područje u kojem grafički dizajneri najsnažnije i najefektnije demonstriraju svoje znanje, vještinu, osjećaj za kompoziciju, odnos slike i teksta, materijalnost tiskanog medija, senzibilitet za razumijevanje i vizualnu interpretaciju sadržaja koji im je dan na raspolaganje. U konačnici, i osjećaj za onog kojemu su knjige, kao neobično intiman artefakt dizajna, namijenjene – čitatelja. Unutar tako snažne produkcije, u kojoj su ulozi toliko visoki, čiji su standardi tako strogi a konkurencija tako jaka, teško je odabrati samo jedan predmet. Glavni razlog zašto izdvajamo knjigu/katalog New art for new society: Your presence is requested koju je dizajnirala Rafaela Dražić je suptilnost i mudrost koja stoji iza svake pojedinačne odluke u njenom oblikovanju. Tim više što je sam zadatak stavljen pred dizajnericu u ovom slučaju izazovan – jer riječ je o knjizi koja i sama sadržajno govori o tiskanim publikacijama (riječ je o časopisima Bit International i Spot) kao važnom mediju diseminacije ideja u kontekstu umjetnosti. Rafaela Dražić toj temi i raznovrsnom reproduciranom materijalu (časopisi, umjetnička djela, dokumentacija) koji knjiga obrađuje pristupa s ogromnom pažnjom i poštovanjem, prepoznajući njegov karakter i karakterističan vizualni jezik i stvarajući diskretan, nenametljiv, a istovremeno i sasvim suvremen okvir za njegovo novo čitanje. Dizajnerica to čini minimalnim sredstvima – odabirom različitih vrsta papira i boje, varijacijama u tretmanu teksta i drugim jednostavnim intervencijama koje daju suptilne ali jasne putokaze čitatelju i uvažavaju materijal, bez da i u jednom trenutku postaju njegova puka stilska reinterpretacija.